Buro Prinor

Presentatie, Informatie, Organisatie

Week van de Opvoeding 2019


Van 7 tot 13 oktober was het de Week van de Opvoeding. In het hele land worden dat lezingen en activiteiten georganiseerd gericht op de opvoeding. Een uitgelezen kans om heel veel kennis op te doen.

Voor mij begon die week op maandag 7 oktober met de jaarlijkse Voor de Jeugddag in de Westergasfabriek in Amsterdam, elk jaar vaste prik sinds 2014 (met uitzondering van 2018 in verband met een gebroken heup). In 18 verschillende paviljoenen vonden vanaf kwart over 10 tot vier uur interessante sessies plaats. Het is altijd weer lastig daar een keuze uit te maken. Ik koos dit keer voor een uitleg over mindfulness voor moeders met baby, een gesprek over kinderrechten in de gemeenten, een ervaringsdeskundige op het gebied van kindermishandeling, informatie over pleegouders en een lezing van Stine Jensen.

Jensen is filosofe en publicist, heeft boeken geschreven en tv producties gemaakt. Ze vertelt dat we de ‘happiest kids’ op de wereld willen creëren en over het schipperssyndroom. Iets wat terug te brengen is naar de grote filosofen in de geschiedenis, zoals Socrates en Plato. Schipperen in de opvoeding is schipperen tussen autoriteit en luisteren naar je kind, tussen burgerschap en persoonlijk geluk. En haar advies is om het schipperen te omarmen.

 

Op de terugweg van Amsterdam naar huis in de trein ligt een NRC en lees ik het artikel ‘Hoe overleeft een watje in de echte wereld’ over curlingkinderen door Anna Herter. Bij curling laten mensen stenen over de ijsbaan glijden door het ijs met een bezem schoon te poetsen. De Deense psycholoog Bent Hougaard zag de overeenkomst met de heersende manier van opvoeden: ouders vegen als curlers alle problemen van hun kinderen uit de weg. Alles regelen, helpen bij alles (werkstukken), oplossen van ruzies, etc. Geen teleurstellingen, geen tegenslagen, geen verdriet en pijn. Maar wel hoge eisen stellen. Curlingouders kweken watjes. En ook een gebrek aan weerbaarheid, zelfvertrouwen, veerkracht en emotionele intelligentie. Het leven barst van tegenslagen, dus ieder kind faalt een keer.

 

Op dinsdagavond 8 oktober organiseerde Omnia Jeugdzorg een lezing over het puberbrein door Aletta Smits. Dat was een eyeopener voor veel aanwezige ouders, maar ook voor de hulpverleners die werken met pubers. Een aantal belangrijke dingen die zij vertelde: een puber heeft biologisch bepaald een ander tijdsbesef, een puber wordt primair sociaal gemotiveerd en het beloningscentrum is super gevoelig terwijl het strafcentrum een stuk moeilijker te vinden is.

Veel heeft dus te maken met het brein en niet alleen bij pubers. Dat leerde ik al tijdens de 3daagse training Hechting en Trauma. Ons brein is opgebouwd uit 3 lagen: het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en het menselijk brein. En soms lukt het niet om het menselijk brein te gebruiken en reageren we vanuit het zoogdierenbrein, vanuit emotie.

 

Donderdagmiddag 10 oktober organiseerde Omnia Jeugdzorg een lezing over diversiteit door Marcel van Herpen. Je verwacht iets anders bij het onderwerp, maar het was natuurlijk de Week van de Opvoeding, dus natuurlijk ging het over kinderen. Hij ging uit van de uniciteit van een kind en dus de diversiteit aan kinderen. Hij zou de vraag beantwoorden: Hoe weet je wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen? Het is belangrijk om te leren verstaan waarom kinderen zeggen wat ze zeggen en waarom kinderen doen wat ze doen. En de manier waarop kinderen zich uitdrukken zegt iets over hoe kinderen zijn ‘ingedrukt’.

Die week sloot ik op vrijdag de training Hechting en Trauma af. In drie dagen leerde ik hier onder andere wat trauma of onveilige hechting doet met een kind en hoe dat omkeerbaar is?

 

Nou dat was me het weekje wel. Zoveel informatie! En nu gaan gebruiken en toepassen!

 

Amina Sebbar, oktober 2019