Buro Prinor

Presentatie, Informatie, Organisatie

Kwartier maken en ZP

Ik kende de term nog niet toen ik een mail kreeg met daarin de uitnodiging een cursus kwartier maken bij te wonen. Volgens de van Dale is een kwartiermaker iemand die belast is met de voorbereiding van een onderneming, een wegbereider, een voorloper. De 'onderneming' is hier een gastvrije, inclusieve samenleving voor mensen die met uitsluiting te maken hebben. De eerste bijeenkomst is al geweest en na alle uitleg over de 3 stappen van erkenning dat er verschil is, gastvrijheid en opschorting van de gewone gang van zaken, moest ik meteen denken aan de situatie rondom Zwarte Piet. 


Ik kan het gewoon niet bevatten dat sommige mensen het niet (willen) zien en begrijpen. Mensen waar ik toch wel meer van verwacht had. Iedereen roept hetzelfde: het heeft niets met racisme te maken, het is een kinderfeest, het is onze traditie en hij is zwart van de schoorsteen. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat moslims toch ook hun Suikerfeest vieren!!!!


Mensen die ZP willen behouden zullen geen racist zijn, maar er zit wel duidelijk iets racistisch in/aan de figuur ZP. Waarom kan of wil men dat niet zien? Waar het in de geschiedenis ook vandaan komt (slavernij?!), het blijft een witte man met alleen maar zwarte knechten. Meer dan 25 jaar geleden mochten mijn kinderen het liedje al niet zingen met de tekst: Ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed. Want wat betekent die tekst….? En mensen met een zwarte (of donkerbruine) huidskleur worden uitgescholden voor ZP. Dus ja racistisch.


Het is inderdaad een kinderfeest en dat moet het ook zeker blijven, maar ook voor kinderen met een donkere huidskleur. En kinderen maakt het echt niet uit welke kleur hij heeft zolang ze maar cadeautjes krijgen. ZP is zwart van de schoorsteen? Dan zijn roetvegen dus voldoende, want van een schoorsteen word je niet helemaal zwart. En het is toch zwart als roet en niet van roet!
Het is traditie. Nou en?! Tradities kunnen veranderen, want de tijd gaat vooruit. Het hele feest heeft al verschillende veranderingen ondergaan. Ik werd vroeger bang gemaakt met ZP, de roe, de zak. Dat wordt toch ook niet meer gedaan. Dan kan een kleur ook best veranderen. Vergelijken met islamitische feesten slaat gewoon helemaal nergens op. Ten eerste zijn het niet de moslims die vragen om een verandering van ZP. Ten tweede is het sinterklaasfeest geen religieus feest, want dan zouden alle christenen of katholieken in de hele wereld het feest vieren en dat is niet zo. In andere delen van de wereld vindt men het juist onbegrijpelijk dat het op deze manier gevierd wordt. Ten derde zit er aan het ‘Suikerfeest’ niets racistisch.

Vorige week was het de Week van het Respect. In Venray draait het project ‘Respect on’. Maar als we geen respect kunnen hebben voor mensen die zich gekwetst voelen door ZP wat heeft dat dan allemaal voor zin? Het was ook de week van de Dialoog. Dus laten we met elkaar in dialoog gaan. Luister naar de ander, wat het met hem/haar doet, luister naar de pijn en probeer je te verplaatsen in de ander.

Laten we kwartier maken! Erken dat ZP kwetsend is voor mensen, ben gastvrij, creëer een plek in de samenleving waarin iedereen zich welkom en gastvrij voelt.  Schort de eigen gang van zaken op en zorg voor insluiting. Geen uitsluiting. Ook niet bij een kinderfeest!


Amina Sebbar

November 2018