Buro Prinor

Presentatie, Informatie, Organisatie

Jezus ontmoet

Afgelopen weekend nam ik deel aan een kerstdiner en heb ik Jezus ontmoet. Ben ik ‘teruggekeerd’ naar het christendom?

 

In juni organiseerde ik voor en met Stichting Activiteitencentrum Injaz een iftar, een maaltijd die moslims nuttigen na een dag vasten in de maand Ramadan. Niet-moslims namen hier aan deel. Zij maakte kennis met een islamitisch gebruik en de gerechten die daarbij gebruikelijk zijn. Maar begrip voor elkaar moet van twee kanten komen en daarom was er zaterdagavond 16 december bij Injaz een kerstdiner met typisch Nederlandse gerechten, zoals runderbouillon en hachee met rode kool. De verhouding mensen met een christelijke achtergrond en mensen met een islamitische achtergrond was ongeveer weer 50/50. We begonnen met een lezing over Maria in de Bijbel en Maryam in de Koran door Marijke Poos. Zij vertelde onder andere dat Maryam vaker in de Koran voorkomt dan Maria in de Bijbel. Ik ken Marijke al 25 jaar als Farhat omdat zij 45 jaar geleden als geboren katholiek naar de islam overging. Na de lezing gingen we met elkaar in gesprek onder leiding van gespreksleider Stan Verhaag. De vraag werd gesteld aan Farhat waarom ze moslim was geworden. Ze legde het uit en vertelde ook dat ze nooit sprak over ‘bekeerd zijn’, omdat het woord een negatieve lading heeft. Dat kon ik helemaal beamen. Het lijkt alsof je iets verkeerd deed en nu bekeerd naar iets goeds, maar voor ons voelt het als een vervolg op iets. Een van de aanwezige heren kon zich er niets bij voorstellen. Ik vulde nog aan dat ik al voordat ik de islam leerde kennen, mij afgewend had van de kerk en van bidden tot Jezus. Laat ik nu een dag later Jezus ontmoeten in hoogst eigen persoon. Huh wat zegt ze nou?! Daarover dadelijk meer!

Een andere heer sprak zich ook uit, maar dan over de hoofddoek. Hij zou nooit een vrouw met hoofddoek aannemen in zijn bedrijf en ook niet in de rij bij de supermarkt gaan staan wanneer een meisje met hoofddoek achter de kassa zit. De aanwezige vrouwen met hoofddoek stonden even perplex, maar gaven toch antwoord op zijn vragen. Helaas heeft dat zijn standpunt niet doen herzien. Gelukkig bleef de sfeer goed. Stan schreef er een stukje over, waar ik later een link naar zal plaatsen.

 

Een dag later nam ik deel aan het panel tijdens de publieksmiddag voor de tentoonstelling DNA van Limburg in het Limburgs Museum. Een van de andere gasten was Abbie Chalgoum. Venlonaar en acteur en hij vertolkte de rol van Jezus tijdens de Passiespelen in Tegelen in 2015. Ik heb het destijds vaak voorbij zien komen en had er graag naar toe gewild, maar helaas is dat er niet van gekomen. Net als dat ik graag nog naar de rockmusical Jezus Christ Superstar met Ted Neeley wilde die in 2016 en dit jaar speelde. Ondanks dat ik al voordat ik de islam kende niet meer tot Jezus bad, was ik helemaal weg van de film Jezus Christ Superstar uit 1973. Ik was helemaal onder de indruk van Neeley en kende de teksten helemaal uit mijn hoofd, en nog steeds. In maart zijn er opnieuw voorstellingen, dus kijken of het gaat lukken dit jaar. Abbie kreeg destijds veel negatieve reacties. Van christenen, die het maar niets vonden dat iemand met een Marokkaanse achtergrond Jezus speelde. En van Marokkaanse jongens die hem zelfs bedreigden omdat hij dat volgens hen niet zou mogen doen!  

 

Farhat sloot haar lezing af met: “Ik hoop dat ik met mijn uitleg heb aangegeven hoe belangrijk Maria/Maryam en haar zoon Jezus/Isa in de Koran zijn. Wat dat betreft kunnen moslims, naar mijn mening, ook deelnemen aan het feest van de geboorte van Jezus.”

Dat ben ik met haar eens. Deelnemen aan het feest (of de rol van Jezus spelen) kan heel goed en dat is iets anders dan het feest zelf vieren. Want wij vieren geen feesten van profeten, hoe belangrijk ze ook zijn. Maar je kunt er wel bij stil staan. Begrip en open staan voor elkaar en samen gebruiken delen dat is waar het om moet gaan.

 

Amina Sebbar, december 2017