Buro Prinor

Presentatie, Informatie, Organisatie

Een islamitische school?

Reacties op berichten over de islam of moslims op sites als de Telegraaf lees ik al lang niet meer. Het is algemeen bekend hoe die zijn. Maar nu stonden ze bij een bericht van de lokale omroep over een mogelijke islamitische school in mijn woonplaats! Natuurlijk wist ik wel dat deze ideeën ook in mijn dorp leven, maar om dan zoveel ongefundeerde reacties te lezen doet toch pijn. Het vroeg ook om reactie. Ik wilde op verschillenden reageren maar gelukkig waren anderen mij voor. Dat deed dan wel weer goed.

Om er een paar te noemen.

“Waarom blijf je dan niet daar waar je vandaan komt?”

Waar komen ze vandaag dan? Toch gewoon uit Venray! Deze kinderen gaan nu naar Venlo of Helmond naar de islamitische school en zouden dan in Venray kunnen blijven.

“Laat ze naar een gewone school gaan.”

Wat is een gewone school? De openbare? En wat dan met de katholieke (in Venray zelfs rooms-katholiek, er zijn er 5) en protestants-christelijk? 

“Dus....als ik daar ga wonen wordt mij een katholieke school aangeboden.”

Waar is daar? Men bedoelt vast een islamitisch land. Het zal zeker niet aangeboden worden. Dat wordt het hier ook niet. Maar als je met een grote gemeenschap bent en er is draagvlak voor, dan regel je het zelf. In verschillende islamitische landen zijn er echt wel scholen voor anders gelovigen. En als je het niet goed vindt als dat ergens anders niet zou gebeuren, waarom dan hier hetzelfde doen?

“Slecht voor hun Nederlandse taal en de integratie.”

Allereerst wordt op een islamitische school gewoon Nederlands gesproken! Dat kinderen soms onderling de taal van hun ouders spreken kom je ook op een openbare school tegen. Op een islamitische school wordt gewoon Nederlands onderwijs gegeven, vaak door Nederlandse niet-moslim docenten. Het enige verschil is dat zij ook onderwijs krijgen over de islam. Net als op protestants-christelijke scholen er uit de bijbel voorgelezen wordt.

Is het slecht voor de integratie? Nee!

Uit een toonaangevend rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijkt dat kinderen met een migratieachtergrond weinig kansen krijgen in het onderwijs. Zij krijgen minder snel een schooladvies voor hoger onderwijs en hebben het gevoel dat zij oneerlijk behandeld worden door de docenten. “Voor leerlingen is zo'n verkeerd oordeel later lastig te repareren. Het onderwijs zou een springplank moeten zijn, maar met het huidige systeem is het dat niet." 

Op een islamitische school voelen ze zich gelijk behandeld, voelen ze de oneerlijkheid niet en gaan daardoor sterker de maatschappij in. Het is natuurlijk aan de school zelf om ze daar ook klaar voor te stomen. De onderwijsinspectie houdt alle scholen in de gaten. In het verleden bleken islamitische nogal eens niet te voldoen aan bepaalde punten, maar dat is al niet meer zo. Nu scoren zij zelfs hoger dan andere scholen

Zelf heb ik voor mijn kinderen niet gekozen voor een islamitische school. Ze hadden destijds dan naar Helmond gemoeten en ik vond het beter als ze in hun eigen omgeving bleven. Ik was zelf ook in staat om hen voldoende mee te geven over hun geloof en hoe ze daarmee de Nederlandse maatschappij in konden. Veel ouders hebben daarvoor niet voldoende handvatten.

De omroep heeft het bericht inmiddels van de site en van Facebook gehaald. Alleen op Google kun je nog de eerste zinnen lezen: “Er bereikten Omroep Venray signalen, dat er prille gesprekken zijn……….”

Signalen en prille gesprekken. Misschien was het allemaal slechts een storm in een glas water.

Amina Sebbar, maart 2018