Buro Prinor

Presentatie, Informatie, Organisatie

Islamitisch onderwijs onder vuur

 

Ja hoor, men heeft weer een nieuw item gevonden om het over de islam en de moslims te hebben. Niet dat men al positief was over het islamitisch onderwijs, maar nu heeft men bewijzen: het deugt niet!   

In een aantal moskeescholen zouden kinderen onder meer leren dat mensen met een ander geloof of een andere levensovertuiging de doodstraf verdienen. Ook leren zij zich af te keren van de Nederlandse samenleving. Ze zouden moeten vertrekken uit dit 'ongelovige land' om zich te vestigen in een islamitisch land. Dat blijkt uit een onderzoek van tv-programma Nieuwsuur en de krant NRC Handelsblad. Het zou met name gaan om salafistische moskeescholen.   

Gelukkig kwam er ook reactie vanuit ‘eigen’ kringen. Imams en bestuurders van Marokkaanse moskeeën noemen de lessen afschuwelijk. Dat is het zeker! Waar zadelen ze deze kinderen mee op! Zo kunnen zij toch niet opgroeien tot autonome personen. Ze zullen zich continu ongewenst voelen en dat geeft een heel onveilig gevoel.

Mijn kinderen gingen sporadisch naar de moskeeschool. In de tijd dat de oudste twee af en toe gingen, werd er vooral veel rotzooi getrapt en werden er nog lijfstraffen uitgedeeld. Als er al les werd gegeven, ging het om uit het hoofd knallen van teksten en overschrijven. Ze leerde er dus weinig en de belangrijkste dingen heb ik hen zelf geleerd. Bij de jongste (ongeveer 10 jaar later) was het allemaal wat beter georganiseerd, maar die kwam thuis met verhalen over wat er zou gebeuren als ze geen hoofddoek droeg. Zijn we dus ook maar mee gestopt.   

Maar er was meer! Ook het lesmateriaal op islamitische scholen werd onder loep genomen en daar stuitte men op de boeken ‘Help, ik word volwassen’ van Asmaa Claassen. In deze boeken (er is een jongens- en meisjesvariant) staat dat jongens en meisjes zoveel mogelijk afzonderlijk van elkaar moeten spelen en leren. En jongens dienen intimiteiten zoals oogcontact met een meisje zo veel mogelijk te vermijden. Over kleding staat er dat een vrouw ‘alles wat mooi aan haar is’ moet bedekken, maar niet met ‘kleding van ongelovigen’.   

In de 25 jaar dat ik actief was bij Al Nisa (een stichting voor Nederlandse moslimvrouwen) heb ik kinderkampen, kinderfeesten en jongerendagen georganiseerd. Altijd voor jongens en meisjes samen. Vooral bij de jongerendagen was mijn doel om de jongeren te leren om op een ‘christelijke’ en dus islamitische manier met elkaar om te gaan. Met respect en zonder spanningen. Als ze dat niet leren, hoe kunnen ze dan later werken in een gemengd gezelschap of bijvoorbeeld een (islamitische) organisatie opzetten.  

En wat is kleding van ongelovigen? Oké, misschien moeten we geen kleding dragen met een afbeelding van een kruis erop of een foto van Jezus of Boeddha. Alhoewel Christenen in de islam geen ongelovigen genoemd worden, maar mensen van het Boek. Wat mij betreft vraagt zo’n zin om veel meer uitleg. Ik ken de boeken niet en kan dus niet beoordelen of die uitleg ook gegeven wordt.   

Los van of ik het er mee eens ben of niet, vind ik het toch typerend dat het weer alleen over islamitisch onderwijs gaat. Esther Samuel vertelt in een artikel dat zij in christelijke lessen dezelfde boodschappen kreeg over homoseksualiteit en ongelovigen. En hoe zit het bij streng gereformeerd of Joods onderwijs? En wat wordt er bij Jehova Getuigen allemaal verteld aan kinderen? Onderzoekster Marietje Beemsterboer zegt in een artikel in de Volkskrant dat islamitisch basisonderwijs juist goed voor de integratie van moslimkinderen is.

In het lesboek voor maatschappijleer Actua.ml voor mbo worden andere culturen bedreigend genoemd. Dit soort dingen en de manier waarop weer alleen naar de islam gewezen wordt, dat is slecht voor de integratie van deze kinderen.

 

 Amina Sebbar, september 2019